Prigoana după fluturi

Mecanicul auzi un zgomot de mașină, și brusc, se opri din visare. Era un zgomot familiar de la o mașină scumpă cu motor cu mare capacitate pe care o recunoscu imediat ca fiind un Mercedes clasa „S” fabricat relativ recent.
Își șterse încă o dată înstinctiv degetele de murdăria inexistentă cu o cârpă albă pe alocuri, în timp ce se ridică în picioare de la biroul improvizat și se apropie cu pasi lenți și siguri către ușa de la intrare, deschisă larg în așteptarea clienților.
– Cine să fie ăsta? – își întrebă bombănind în gând – schitând pe față doar o uimire amestecată cu oarecare jenă, când văzu un om cam prea gras la vârsta lui, în haine curate, cămașă albă, cravată și tuns bine. Omul din mașină înainta ușor accelerând aproape la podea făcând un mare zgomot în toată sala. Sala era curată dealtfel, pereți albi fără postere și poze cu mașini de curse sau femei dezbrăcate, după cum era în alte părți. Doar patru roți uzate stăteau bine așezate într-un colț, puse în perfectă ordine.

Cu un ultim zgomot, parcă accelerând la maxim, omul din mașină opri motorul mașinii lui scumpe, și stângaci, cu mare greutate, ieși din mașină. Mecanicul zâmbi scurt, insesizabil, de obiceiurile unora de a se purta cu mașinile lor, dar se calmă brusc, de teamă ca să nu izbucnească mai tare când îl văzu intrând înapoi pentru a scoate o cărțulie groasă pe care o recunoscu imediat ca fiind manualul de utilizare al mașinii.
– Bună ziua, îl întâmpină mecanicul. Cu ce vă pot fi de folos? Întrebarea căzu scurt, la fel de instictiv și bine așezată, suficientă ca să reducă tensiunea de început dintre el și clienți. Învățase deja de ani de zile aceste mici trucuri psihologice care reduceau distanța dintre el și oameni. Învățase și modul de a privi un om, scurt și pătrunzător, cu mult respect, studiindu-l de departe fără ca el să-și dea seama.
– Am venit la atelier să-mi reparați mașina, zise omul cu un ton poruncitor și plin de sine. Și întinse mâna mecanicului, care la rândul lui răspunse ușor mutând cârpa ușor murdară în mâna stângă. La vederea cârpei, omul ezită ușor și parcă vru să-și retragă mâna, dar mecanicul îi arătă mâna curată întorcând-o și pe față și pe dos de două ori. Dar, cum văzu ezitarea omului, spuse scuzându-se: – Lăsați…
– Dar ce are mașina? Ce probleme are?
– Scoate fum. Scoate fum dimineața când pornesc mașina. Și când accelerez. Cum spusese toate acestea, parcă respiră ușurat.
– Am înțeles. Ați făcut schimburile de ulei și de filtre la timp? – întreabă mecanicul în timp ce se depărtă pentru a studia îndeaproape mașina. Omul făcu ochi mari speriat, deschizând la întâmplare manualul de utilizare ce îl avea în mână și începe a-l răsfoi ca un elev la examen lăsat pentru câteva minute să copieze.
– Nu aveți un jurnal de reparații? Nu ați scris pe nici un carnețel când ați făcut ultima dată schimburile? Ochii mecanicului nu mai puteau vedea fața pierdută a omului, altfel și-ar fi potolit cuvintele.
– Roțile din spate trebuie schimbate, sunt uzate deja. Aia din stânga spate are puțină presiune și s-a uzat mult mai repede. Puteți deschide capota, vă rog?
– Da, sigur! Oare cum și-a dat seama că are mai puțină presiune? – doar la asta se gândea..

Cu niște gesturi delicate – așa învățase să se poarte cu masinile oamenilor – și sigure în același timp verifică nivelurile de ulei și starea lui, de apă, lichid de frâne, filtrele de aer și polen.
– Sunt toate înfundate, continuă. Și-i arătă omului o grămadă de murdărie acumulate în filtre.
– Și nu se pot schimba? -Ce întrebare tâmpă! – gândi el- Sigur că se pot schimba! În câteva minute!
– Ce bine că nu trebuie ca să las mașina aici!
– Dar de ce ar fi trebuit să v-o lăsați? Nu e nevoie pentru atâta lucru.

De aici omul tăcu mâlc, nu mai era necesar ca să spună nimic.
– Schimb și uleiul, și filtrele de combustibil?
– Schimbați tot! Tot ce credeți că trebuie schimbat, schimbați.
– Bun.

În jumătate de oră toate erau gata. Fitrele de ulei, de combustibil și de aer – toate erau schimbate. Schimbase și uleiul, și apa din radiator ce începuse să-și schimbe culoarea. Verificase până și nivelul uleiului din cutia de viteze, de frână și de direcție. Tot.
Omul era satisfăcut de cât de agil se mișca mecanicul, dar fără să se grăbească prea tare.

– Facem o probă?
– Sigur, intrați în mașină și porniți motorul.
De data asta, omul intră cu mișcări rapide și sigure, parcă împrumutate de la mecanic.
– Pornesc? Pornesc motorul?
– Porniți, aprobă scurt din cap.
Mașina șuieră scurt și apoi tăcu încet cu un zgomot suav, nicidecum nu mai avea huruiala cu care venise.
– Accelerați!
– Accelerez?
– Da, turați motorul pănă la două mii jumate.
– Două mii jumate? Ce e aia? – întrebă pierdut?
– Două mii de turații. Și-i arătă pe bord unul dintre cadrane care indica numărul de turații.
– Aaaa, ahaaaa….
– Accelerați!
– Da.
– E la două mii jumate?, întreabă mecanicul de sub capotă.
– …da, ezită să răspundă omul.
– Vedeți, aici e două mii jumate, zise apropiindu-se.
– Da.
– Bine.
– Acuma până la trei mii.
– Trei mii?
– Da.
– Gata!

– Bine, puteți opri motorul. E gata.
– Cureaua de distribuție nu trebuie schimbată?
– Mașina dumneavoastră nu are curea.
– Nu are?!?
– Nu, e pe lanț.
Nu înțelesese ce e aia, dar nu mai ceru explicații.

Cât costă, întrebă apropiindu-se de birou? Pot plăti și cu cardul?
– Desigur. Costă 294 de lei.
– Puteți trece 300, spuse omul dorind să pară amabil și generos.
– Cum vă numiți?
– Nicolae F.
– Semnați aici, vă rog. Completați toate datele.
Scrisul mărunt, decisiv șj apăsat, urmat de o semnătură indescifrabilă îl făcu pe mecanic să întrebe:
– Cu ce vă ocupați, domnule Nicolae?
– Sunt profesor universitar, spuse el cu mândrie.
– profesor universitar. E bine, mă bucur să vă cunosc.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s