Cugetări la Evanghelia după Ioan capitolul 5

Zilele astea am avut o discuție scurtă cu un blogger despre faptul ca un om de căpetenie din cultul nostru a întocmit o listă cu blogurile sfinte ale credincioșilor (oarecum bloguri de încredere) și el a fost sters dintre ele, chiar dacă nu intelese foarte bine de ce. Am întrebat și eu pe ce criterii se fac acele liste, au vreo noimă? Ca sa fii „in top” trebuie sa repeți tot ce ai invățat de la ei? Ori este contabilizata frecventa folosirii numelui lui Dumnezeu, Adevar, Dreptate…
Așa se contabilizeaza un om sfant? După cât de mult pronunta numele lui Dumnezeu? Ori dupa numarul de like-uri? Pe cand mă gândeam la aceste lucruri mi-am amintit de cartea Estera din VT, despre care se știe că în ea nu este mentionat numele lui Dumnezeu. Și totuși, este sfântă.

Cartea Ioan este scrisă cu o dragoste deosebită, deși nu pare nici ea să fi folosit numele „Dumnezeu” de foarte multe ori.
Capitolul 5 este citit foarte des și cunoscut peste măsura de toti; este descris cum Domnul Isus cum vindecă un olog de 38 de ani.
Ce simbolizează Poarta Oilor? Ori de ce are 5 pridvoare cred ca sunt detalii secundare.

Cea mai importanta este intalnirea ologului cu Isus, vindecarea lui fizică si mai apoi spirituală, sfaturile date de Isus și reacția ologului.

Nici măcar nu este pomenit numele ologului. Pot fi eu, tu… Să o știi doar tu…

Nu se spune nici boala, poate ar fi fost interesant de stiut. Este pentru prima data cred când este amintita in Biblie acest tip de supranatural. Nu se spune nici de ce venea îngerul, nici frecvența cu care venea nici de când nu a mai venit.

Cuvintele lui Isus ar putea însemna o bătaie de joc pentru zilele noastre „vrei să te faci sănătos?” Cine nu ar vrea? Isus nu îl întreaba dacă crede că ar putea fi vindecat , doar dacă dorește.

Răspunsul omului este politicos, devastador si demn. Atatia oameni in locul lui s-ar fi plâns de greutăți și necazuri. Ar fi cerut bani si mila.
Bolnavul I-a răspuns: – Domnule, nu am pe nimeni care să mă arunce în bazin atunci când este tulburată apa și, până mă duc eu, coboară altul înaintea mea! (Ioan 5:7 NTR)

Scaldatoarea e ce vrei tu sa insemne: crezi ca e vorba de Biserică? Poate fi. O fi lumea? Si asta nu-i exclus.

Scurt si fara rugăciuni Isus a spus:
Isus i-a zis: – Ridică-te, ia-ți targa și umblă! (Ioan 5:8 NTR)

De ce să-si ia targa? Era nefolositoare. Poate sa faca curatenie la locul unde a stat. Ori poate fi interpretata ca o demonstratie a vindecarii. Poate ca targa ar fi cântarit si ea câteva kg in plus, astfel ca vindecarea lui ar fi fost mai credibilă.
Ori, poate ar fi fost vreo incalcare intenționată a Sabatului evreiesc, lege ce nu le perrmitea sa facă nici o muncă. Asta e varianta cea mai vehiculată.

Povestea ar trebui sa se incheie cu regasirea lui in Templu, sfaturile si avertismentele Domnului. „Ca sa nu ti se intâmple mai rău…”

Cea mai interesanta ar trebui sa fie ultima parte, dobandirea simtamântului că a fost vindecat de însuși Dumnezeu. Este ceea ce pune capac la întrebările personale si răspunde inocent la acuzațiile iudeilor la incălcarea Sabatului: „știți, nu e vina mea, așa mi s-a spus…”

Lucrul cel mai important pe care îl vad la această vindecare este că Isus nu a profitat de boala acestui om pentru a mai câștiga încă un urmaș. Din cuvintele lui de început omul răspunde cu o politețe deosebită, o simplitate și modestie de remarcat. Însă Isus a vrut să-l facă întâi sănatos fizic și mintal, Isus nu are nevoie nici de infirmi fizic ca să îl urmeze cu gândul că vreodată ar putea și ei fi vindecați, nici de labili psihic ce pot fi controlați doar cu o minune. Isus l-a vindecat fizic și psihic, apoi i-a lăsat alegerea omului. Isus s-a întalnit cu el în Templu, de această dată putem spune că era mai rațional, trecuse un timp de la emoția vindecării și putea discuta mai rațional cu el. Asta face Isus.

În Bisericile noastre au fost de multe ori oameni ce nu ii ajuta prea mult mintea și intelectul ca sa-și poată lua deciziile importante cu privire la viitorul lor. Însă frații noștri îi priveau cu o oarecare duioșie și căutau să vadă gradul de înțelegere al Scripturii, discernământul și nu în ultimul rând maturitatea fizică. Nu o dată am văzut cum conducătorii noștri îi amânau pe acei ce voiau să se facă membri în aceeași zi la noi însă nu prea știau ce diferențe erau între învățaturi și dogme. Se poate spune ca ar fi putut fi manipulați foarte ușor. Manipularea nu este o acțiune doar în rău, poți fi manipulat și la lucruri bune, însă tot manipulare se numește.
Să nu fii manipulat nici măcar la lucruri bune, asta înseamnă libertate, asta dorește Isus.

După aceea, a avut loc o sărbătoare a iudeilor și Isus S-a dus la Ierusalim.
În Ierusalim, lângă Poarta Oilor, este un bazin numit în evreiește „Betesda“, care are cinci porticuri.
În acestea zăceau o mulțime de bolnavi, orbi, ologi și paralizați, (care așteptau mișcarea apei. Căci un înger al Domnului cobora din când în când în bazin și tulbura apa.
Și primul care pășea în el, după tulburarea apei, era făcut sănătos, orice boală ar fi avut.)
Se afla acolo un om care era infirm de treizeci și opt de ani. Isus l-a văzut zăcând și, știind că este infirm de multă vreme, l-a întrebat: – Vrei să te faci bine?
Bolnavul I-a răspuns: – Domnule, nu am pe nimeni care să mă arunce în bazin atunci când este tulburată apa și, până mă duc eu, coboară altul înaintea mea! Isus i-a zis: – Ridică-te, ia-ți targa și umblă! Dintr-odată omul s-a făcut bine, și-a luat targa și a început să umble.
Ziua aceea era o zi de Sabat. Prin urmare, iudeii îi ziceau celui ce fusese vindecat: – Este zi de Sabat! Nu ți se dă voie să-ți iei targa! Însă el le-a răspuns: – Cel Ce m-a făcut bine mi-a zis: „Ia-ți targa și umblă!“
Ei l-au întrebat: – Cine este Omul Care ți-a zis: „Ia-ți targa și umblă!“? Dar cel vindecat nu știa cine este, pentru că Isus dispăruse din mulțimea care era în locul acela.
După aceea, Isus l-a găsit în Templu și i-a zis: „Iată că te-ai făcut bine! Să nu mai păcătuiești, ca să nu ți se întâmple ceva și mai rău!“
Omul a plecat și le-a spus iudeilor că Isus este Cel Care l-a făcut bine. (Ioan 5:1-15 NTR)

Lasă un răspuns

